Biuletyn Informacji Publicznej
USTAWIENIA WIDOKU

Rozmiar tekstu:

Dla słabowidzących:

Mapa serwisu

Wersja tekstowa

Słownik skrótów

Biuletyn Informacji Publicznej
ul. Broniewskiego 6 | 55-200 Oławatel.: 71 31 32 541
×

Regulamin wycieczek szkolnych

REGULAMIN ORGANIZACJI

SZKOLNYCH WYCIECZEK KRAJOZNAWCZYCH I TURYSTYKI

Szkoły Podstawowej nr 4 w Oławie

Regulamin opracowano w oparciu o podstawy prawne organizacji wycieczek,biwaków, krajoznawstwa i turystyki w szkołach i placówkach publicznych ;

a)        Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. W sprawie
określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach,
pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (DzU Nr 57,
póz. 358);

b)        rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada
2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne
przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (DzU Nr 135,
póz. 1516)

c)        rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w
sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla
 dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania ( DzU Nr 12, póz. 67, Nr 18, póz. 102)

d)       rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. Dz. U. 2003/6/69 w sprawie
 bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

 

§1

1.    Działalność szkoły w zakresie organizacji wycieczek, krajoznawstwa i turystyki
obejmuje :

  1. wycieczki przedmiotowe – inicjowanie i realizowane przez
    nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu
    nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów
    pokrewnych;
  2. wycieczki krajoznawcze— turystyczne,  w których udział nie
    wymaga od uczestników przygotowania    kondycyjnego i
    umiejętności specjalistycznych;
  3. imprezy krajoznawcze - turystyczne, takie jak biwaki, konkursy, turnieje;
  4. imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których
    udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i
    umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się
    specjalistycznym sprzętem;
  5. imprezy wyjazdowe- związane z realizacją programu nauczania,
    takie jak zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne

2.    Organizacja wycieczek oraz działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki ma

na celu przede wszystkim :

1. Poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, poznawanie kultury i języka innych państw;

2.  Poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego                                               i kulturalnego, wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;

  1. Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska
    naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
  2. Podnoszenie sprawności fizycznej;
  3. Poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży;
  4. Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;
  5. Przeciwdziałanie patologii społecznej;

8.  Poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

  1. Obozy wędrowne o których jest mowa w § l ust.1 pkt 4, organizuje się jedynie po trasach przygotowanych przez podmioty działające w zakresie turystyki kwalifikowanej.
  2. Organizacja wycieczek oraz działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

§2

  1. Organizację i program wycieczek oraz innych form krajoznawstwa i turystyki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obowiązkiem kierownika wycieczki jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności uczniów w kontekście wymagań związanych z formą organizowanej wycieczki.

2. Uczniowie niepełnosprawni mogą brać udział w wycieczkach i innych formach krajoznawstwa    i turystyki jedynie w sytuacji, kiedy nie nią odpowiednich przeciwwskazań oraz pod warunkiem zapewnienia zaspokojenia specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju oraz stopnia niepełnosprawności.

§3

1. Podstawowym obowiązkiem organizatora wycieczki jest zapewnienie bezpieczeństwa jego uczestnikom poprzez zapewnienie zarówno odpowiednich warunków organizacyjnych, jak                  i programowych.

  1. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek oraz innych form turystyki i krajoznawstwa są kierownik wycieczki oraz opiekunowie grup. Opieka ma charakter ciągły.
  2. Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza teren szkolny w obrębie tej samej miejscowości  na wycieczki przedmiotowe lub krajoznawcze  turystycznej powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów. Przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji opieka powinna być zwiększona.

 

  1. Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza miejscowość, która jest siedzibą powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów.

 

  1. Na wycieczce turystyki kwalifikowanej opiekę sprawować powinna jedna osoba
    dorosła nad grupą do 10 uczniów, jeżeli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej.
  2. Miejscem zbiórki uczniów, w którym rozpoczyna się oraz kończy wycieczka, jest
    określone miejsce na terenie szkoły. Uczniowie mogą wracać do domów po
    odbytej wycieczce samodzielnie, jedynie za pisemną zgodą rodziców a po
    godzinie 20.00 jedynie pod opieką rodziców,
  3. Udział uczniów w wycieczce, (z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych) odbywa
    się w ramach zajęć lekcyjnych, wymaga każdorazowo zgody rodziców lub innych
    opiekunów prawnych (rodzina zastępcza, dom dziecka ...).
  4. Opiekun wycieczki  obowiązany jest sprawdzić stan liczbowy  uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po
    przybyciu do punktu docelowego.
  5. Zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
  6. W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy
    dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
  7. Uczestnicy wycieczek i imprez obowiązkowo powinni być objęci ubezpieczeniem
    od następstw nieszczęśliwych wypadków, a uczestnicy wycieczki zagranicznej -
    ubezpieczeniom od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
  8. Kierownik wycieczki jest odpowiedzialny za przeprowadzenie przez policję kontroli technicznej środka transportu, zgodnie z procedurami Komendy Powiatowej Policji w Oławie.

§4

  1. Wycieczka musi być przygotowana należycie pod względem programowym i organizacyj nym.
  2. Informacje na temat ustaleń programowych, a w szczególności dotyczące celu, trasy, harmonogramu, a także regulaminu wycieczki, należy przekazać uczniom natychmiast po ich uzgodnieniu.
  3. Kierownik wycieczki odpowiada za przygotowanie odpowiedniej dokumentacji wycieczki.
  4. Dokumentacja wycieczki obejmuje:

 

  1. kartę wycieczki (zał. nr l do regulaminu),
  2. harmonogram wycieczki (zał. nr 2 do regulaminu),
  3. listę uczestników (zał. nr 3 do regulaminu),
  4. pisemną zgodę rodziców (zał. nr 4 dc regulaminu),
    1. regulamin bezpieczeństwa i zachowania się na wycieczkach (zał. nr 5 do
      regulaminu),
    2. rozliczenie finansowe wycieczki po jej  zakończeniu (zał.  nr  6  do
      regulaminu),
    3. Dokumentacja wycieczki powinna być złożona w dwóch egzemplarzach u dyrektora szkoły nie później niż 2  dni przed rozpoczęciem wycieczki.
    4. Rozliczenie finansowe składa kierownik wycieczki u dyrektora szkoły w terminie 10 dni od jej zakończenia lub otrzymania ostatniego rachunku.
    5. Kierownik wycieczki zobowiązany jest uzupełnić regulamin bezpieczeństwa i zachowania się na wycieczkach (zał. nr 5 do regulaminu) o dodatkowe punkty określające zasady bezpiecznego zachowania się wynikające ze specyfiki danej wycieczki.

§5

  1. Kierownikiem wycieczki  lub   innych    form    krajoznawstwa    i    turystyki organizowanych   przez   szkołę  może   być   wyłącznie   zatrudniony  w   szkole nauczycieli mający uprawnienia pedagogiczne oraz kwalifikacje odpowiednie do realizacji danej formy krajoznawstwa i turystyki.
  2. W wyjątkowych sytuacjach kierownika wycieczki lub innych form krajoznawstwa i turystyki może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która:

a)            ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,

b)           jest instruktorem harcerskim,

c)            ma uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora
turystyki kwalifikowanej łub pilota wycieczek.

  1. Kierownikiem obozu wędrownego może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników   obozów   wędrownych   lub   mający   uprawnienia   przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
  2. Kierownikiem  imprezy  turystyki   kwalifikowanej   może   być   osoba   mająca uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej   lub  pilota  wycieczek  bądź  stopień  trenera  lub  instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.
  3. Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy.

 

 

§6

 

Do podstawowych obowiązków kierownika należy:

  1. Opracowanie programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy.
    1. Zapoznanie z regulaminem wycieczki i pisemnym potwierdzeniem tego przez
      wszystkich uczestników wycieczki.
    2. Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub
      imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie.
    3. Zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunków do
      ich przestrzegania.
    4. Określenie zadań opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy.

6. Nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy.

  1. Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników.
  2. Dokonanie podziału zadań wśród uczestników.
    1. Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
      lub imprezy.
    2. Dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego  wycieczki  lub imprezy po jej zakończeniu.

§7

  1. Opiekunami  wycieczki   powinni   być   w   pierwszej   kolejności   nauczyciele zatrudnieni w szkole, a w szczególnych wypadkach, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły także rodzice uczniów biorących udział w wycieczce bądź inne osoby pełnoletnie.
  2. Do podstawowych obowiązków opiekuna należy:
    1. sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczniami,
      1. współdziałanie   z   kierownikiem w  zakresie  realizacji   programu   i harmonogramu wycieczki lub imprezy.
      2. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze
        szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
      3. nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych uczniom.
      4. wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.

 

§8

l. Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub imprez, może być finansowana ze środków pozabudżetowych, a w szczególności:

  1. z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie,
  2. ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego
  3. ze środków wypracowanych przez uczniów,
  4. ze środków przekazanych przez radę rodziców, osoby fizyczne i prawne.

§9

 Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia tj. 28 listopada 2007 roku.